Коли ви думаєте про бактерії, ви, ймовірно, уявляєте мікроскопічні організми, занадто малі, щоб їх можна було побачити неозброєним оком. Насправді, навіть найбільші бактерії ледь помітні без використання мікроскопа. Проте, незважаючи на те, що всі бактерії неймовірно малі, деякі види все ж виділяються серед інших своїми надзвичайно великими розмірами.

Сьогодні ми розглянемо 5 найбільших видів бактерій у світі та дізнаємось трохи про те, що відрізняє кожну з них від інших. Які унікальні особливості відрізняють ці особливі (а іноді й смертельно небезпечні) організми один від одного? Давайте дізнаємось!

5. Бактерія Осциляторія князівська

Розмір: 69,1 мкм в ширину

Рік відкриття: 1892

Відкрив: Воше екс Гомон

Форма: Довга і циліндрична

ᐈ 5 найбільших бактерій у світі - великі бактерії - самі великі 2024

Рід нитчастих ціанобактерій Осциляторія налічує понад 100 різних видів. Цей рід також називають “синьо-зеленими водоростями” або кисневими фотосинтезуючими бактеріями. Синьо-зелені водорості мешкають у прісних, морських і солонуватих водах. Осциляторія князівська є симбіотичним видом і розмножується лише нестатевим шляхом або шляхом фрагментації чи утворення спор, як і різні види флори.

Чи знаєте ви?

Коли синьо-зелені водорості швидко розмножуються на поверхні води, або “цвітуть”, вони іноді виділяють токсини. Цвітіння токсичних водоростей може спричинити важку хворобу або смерть тварин, які п’ють забруднену воду або контактують з водоростями.

4. Бактерія Спірохета пластинчаста

Розмір: 250 мкм в довжину

Рік відкриття: 1835

Відкрив: К.Г. Еренберг

Форма: Довга, спірально згорнута

ᐈ 5 найбільших бактерій у світі - великі бактерії - самі великі 2024

Вважається, що цей вид бактерій не паразитує, часто мешкає у водному середовищі і здатний виживати як у прісній, так і в солоній воді. Спірохета пластинчаста має 18-20 периплазматичних джгутиків на обох кінцях тіла, які закручуються навколо спіралеподібної структури, створюючи унікальний спосіб пересування.

Чи знаєте ви?

Унікальні джгутики Спірохети пластинчастої дають їй можливість пересуватися поверхнею, як це роблять бактерії, що ковзають, а також дають їй перевагу у воді. Ця бактерія може пробиратися крізь рідини з більшою в’язкістю, ніж інші різновиди.

3. Бактерія Лептоспіра інтерроган

Розмір: 500 мкм в довжину

Рік відкриття: 1915

Відкрили: Рьокіті Інада та Ютака

Форма: Довга, спірально згорнута

ᐈ 5 найбільших бактерій у світі - великі бактерії - самі великі 2024

Спірохети іноді можуть досягати до 500 мкм в довжину, і більшість з них віддають перевагу анаеробному (безкисневому) середовищу. Лептоспіра інтерроган, зокрема, процвітає в тілі тварин, подалі від сухого повітря. Ця бактерія викликає лептоспіроз, або “хворобу свинопасів”, гостре системне захворювання, яке запалює кровоносні судини. Хоча ця хвороба вражає переважно тварин, вона все ж може передаватися людям.

Чи знаєте ви?

Клімат є важливим фактором, що впливає на здатність цієї бактерії процвітати – спалахи лептоспірозу найчастіше трапляються в тропічних регіонах. Наприклад, останніми роками ця хвороба з’явилася в таких країнах, як Бразилія, Індія та Південно-Східна Азія.

2. Бактерія Епулопісціум фішельсоні

Розмір: 600 мкм в довжину

Рік відкриття: 1985

Відкрив: Лев Фішельсон

Форма: Еліптична

ᐈ 5 найбільших бактерій у світі - великі бактерії - самі великі 2024

Розмір клітин Епулопісціум фішельсоні варіює більше, ніж у будь-якої іншої бактерії. Ці бактерії, що мешкають переважно у водах Червоного моря та прибережних водах Австралії, настільки масивні, що їх ще багато років після відкриття вважали протистами.

Найбільші екземпляри Епулопісціум фішельсоні довжиною 600 мкм спочатку були виявлені в кишковому тракті коричневої риби-хірурга. Бактерії та кілька різновидів риб-хірургів перебувають у симбіотичних відносинах: бактерії допомагають перетравлювати водорості та детрит.

Чи знаєте ви?

Назва “Епулопісціум” означає “гість на бенкеті у риби”.

1. Бактерія Тіомаргарита намібійськ найбільша

Розмір: 750 мкм в ширину

Рік відкриття: 1997

Відкрили: Хайде Шульц та група дослідників

Форма: Ланцюжок коків

ᐈ 5 найбільших бактерій у світі - великі бактерії - самі великі 2024

Тіомаргарита намібійськ – найбільша бактерія у світі. Ця бактерія знайдена серед відкладень континентального шельфу Намібії, Африка. При ширині 0,75 міліметра вона досить велика, щоб її можна було побачити неозброєним оком. Назва Тіомаргарита означає “сірчана перлина”, посилаючись на зовнішній вигляд ниток бактерії.

Чи знаєте ви?

Хайде Шульц повідомила, що її колеги-дослідники не повірили їй, коли вона оголосила про розмір бактерій, але вона миттєво впізнала в них сірчані бактерії. Вона та її команда працювали в Інституті морської мікробіології імені Макса Планка.