Коли ми дивимося на нічне небо, щоб поспостерігати за зорями, нам пощастило помітити єдину групу галактики Чумацький Шлях, яку ми називаємо домом. Однак у нескінченних просторах відомого нам всесвіту незліченна кількість небесних тіл затьмарює нашу планету і все, що на ній знаходиться.

Мало що може бути настільки неймовірно великим, як цілі галактики: Вони настільки неймовірно великі, що вимірюються кількістю світлових років у поперечнику. Тому ми впорядкуємо цей список 10 найбільших галактик у відомому Всесвіті відповідно до їхнього діаметра у світлових роках. Давайте поглянемо на деякі з цих вражаюче великих небесних утворень і дізнаємося трохи про кожне з них.

10. Велика галактика NGC 224 (Галактика Андромеди)

Масштаб: 220 000 світлових років

Сузір’я: Андромеда

Рік відкриття: 1764

Відстань від Землі: 2.537 млн світлових років

ᐈ Найбільша галактика - 10 найбільших галактик у відомому Всесвіті - великі галактики - самі великі 2024

Відома галактика Андромеди, також відома як Мессьє 31, є спіральною галактикою і найближчою сусідньою галактикою до Чумацького Шляху. Вчені вважають, що через 4,5 мільярди років Галактика Андромеди і Чумацький Шлях зіткнуться, зімкнувшись і утворивши нову гігантську еліптичну галактику. Хоча Галактика Андромеди містить близько трильйона зірок, насправді вона менша за Чумацький Шлях, оскільки містить менше темної матерії.

Чи знаєте ви?

Галактика Андромеди – це найвіддаленіший об’єкт у космосі, який можна побачити неозброєним оком.

9. Галактика пуголовків одна з найбільших у Всесвіті

Масштаб: 280 000 світлових років

Сузір’я: Дракон

Рік відкриття: 1781

Відстань від Землі: 400 мільйонів світлових років

Класифікована як галактика зі зруйнованою загородженою спіраллю, Галактика Пуголовка відрізняється від більшості своїх побратимів. Унікальна форма, схожа на пуголовка, завдяки якій галактика отримала свою назву, робить її такою незвичайною. Вчені вважають, що Галактика Пуголовка отримала свою унікальну форму внаслідок попереднього зіткнення з меншою галактикою. Матеріали слабшої галактики поглиналися Галактикою Пуголовка, надаючи їй хвіст, який робить її такою помітною.

Чи знаєте ви?

Як і її тезка, Галактика Пуголовок, за прогнозами, втратить свій хвіст з віком, коли слід галактичної матерії буде остаточно поглинутий головною спіраллю.

8. Велика галактика ESO 444-46

Масштаб: 402 200 світлових років

Сузір’я: Центавр

Рік відкриття: 1834

Відстань від Землі: 640 мільйонів світлових років

ESO 444-46 сяє як найяскравіший член скупчення галактик Abell 3558, що лежить у Надскупченні Shapely, завдяки чому здалеку виглядає особливо гарно. Ця еліптична галактика також може похвалитися приблизно 27 000 кулястих скупчень, що робить її найбільшою популяцією з усіх вивчених.

Чи знаєте ви?

ESO 444-46 є найбільшим відомим скупченням матерії у спостережуваному Всесвіті. Воно має приблизно таку ж масу, як 10 000 галактик Чумацького Шляху!

7. Велика галактика NGC 6872 (Галактика Кондор)

Масштаб: 26 000 світлових років

Сузір’я: Паво

Рік відкриття: 1835

Відстань від Землі: 212 мільйонів світлових років

Ця гігантська загратована спіральна галактика, також відома як Галактика Кондора, є найбільшою з відомих спіральних галактик у спостережуваному Всесвіті. Значною мірою вона завдячує своїм розміром довгим чітким рукавам, які надихнули її на таку назву. NGC 6872 розташована в південному сузір’ї Паво, “Павич”. Вважається, що помітна витягнута форма цієї красивої галактики є результатом її постійного зіткнення з меншою галактикою IC 4970.

Чи знаєте ви?

Давнє зіткнення між NGC 6872 та IC 4970 вважається причиною незвичайного вигину одного з рукавів Галактики Кондора.

6. Кометна галактика дуже велика

Масштаб: 600 000 світлових років

Сузір’я: Скульптор

Рік відкриття: 2007

Відстань від Землі: 3,2 млрд світлових років

Ця вражаюча спіральна галактика відрізняється від своїх сусідів завдяки характерним блакитним “вузликам” і клаптикам молодих зірок, які тягнуться за нею і дали назву Галактиці Комет. Вважається, що ці незвичайні особливості спричинені гравітаційним тяжінням іншого скупчення галактик. Таке гравітаційне тяжіння може позбавити галактику газу, необхідного для утворення нових зірок, і з часом призвести до сильного стискання.

Чи знаєте ви?

Кометна галактика дала вченим цінну інформацію про те, чому сильні, яскраві галактики стають “бідними на газ” і з часом перетворюються на галактики неправильної або еліптичної форми.

5. Дуже велика галактика UGC 2885

Масштаб: 832 зоряні величини

Сузір’я: Персей

Рік відкриття: 2002

Відстань від Землі: 313 мільйонів світлових років

Незважаючи на вражаючі розміри, незабарвлена спіральна галактика UGC 2885 має відносно низьку поверхневу яскравість. Вона настільки слабка, що її рукави можна спостерігати лише при тривалому спостереженні в інфрачервоному діапазоні довжин хвиль. Як наслідок, її центральне гігантське ядро є найвидатнішою особливістю цієї галактики.

Чи знаєте ви?

Походження цієї галактики викликає багато запитань, але провідна теорія стверджує, що вона, швидше за все, утворилася з газу, а не внаслідок зіткнення менших галактик.

4. Одна з найбільших галактик ESO 306-17

Масштаб: 1 000 000 світлових років

Сузір’я: Колумба

Рік відкриття: 1826

Відстань від Землі: 0,5 мільярда світлових років

ESO 306-17 класифікується як гігантська еліптична галактика групи копалин і знаходиться в помітно порожній ділянці простору. Вчені вважають, що цей помітно порожній простір навколо галактики вказує на те, що ESO 306-17 поглинула всі свої сусідні галактики багато років тому, що і дало їй право бути віднесеною до викопної групи.

Чи знаєте ви?

Через свою віддаленість від галактики Чумацький Шлях ми спостерігаємо ESO 306-17 такою, якою вона виглядала під час “Кембрійського вибуху” в історії Землі.

3. Майже найбільша галактика A2261-BCG

Масштаб: 1 000 000 світлових років

Сузір’я: Геркулес

Рік відкриття: 2011

Відстань від Землі: 3 мільярди світлових років

A2261-BCG – найбільша і найяскравіша з усіх галактик у скупченні галактики Abell 2261. Окрім вражаючого розміру, ця галактика вирізняється наймасивнішим ядром з усіх коли-небудь спостережуваних. Ядро A2261-BCG також помітно відрізняється за зовнішнім виглядом від центру більшості галактик, не маючи характерного яскравого кільця, що оточує чорну діру.

Чи знаєте ви?

Вчені припускають, що розмір і вигляд масивного ядра цієї галактики могли бути спричинені злиттям двох окремих чорних дір.

2. Найбільша галактика 3C 348 (Геркулес А)

Масштаб: 1 500 000 світлових років

Сузір’я: Геркулес

Рік відкриття: 1714

Відстань від Землі: 2,1 мільярда світлових років

Відома як найяскравіший радіовипромінюючий об’єкт у сузір’ї Геркулеса, 3C 348 (Геркулес А) випромінює майже в мільярд разів більше енергії в радіохвилях, ніж наше Сонце! Унікальне за формою утворення Геркулеса А має два космічні струмені, що виходять з його центру. Ці струмені невидимі для людського ока і були виявлені за допомогою радіосигналу.

Чи знаєте ви?

Близько до центру Геркулеса А була помічена менша еліптична галактика, яка, можливо, зливається з центральною галактикою.

1. Найбільша галактика у всесвіті IC 1101

Масштаб: 4 000 000 світлових років

Сузір’я: Діва

Рік відкриття: 1790

Відстань від Землі: 1,045 мільярда світлових років

IC 1101 – найбільша галактика у спостережуваному Всесвіті. Ця супергігантська еліптична галактика приблизно у 2000 разів більша за нашу галактику Чумацький Шлях, а також містить найбільшу з відомих надмасивних чорних дір, відомих людині. Ця вражаюча чорна діра, ймовірно, генерує яскравий радіосигнал, що випромінюється з центру галактики.

Чи знаєте ви?

Ця масивна галактика населена зірками, багатими на метали, які надають їй золотисто-жовтого кольору.