Що таке аутсорсинг? За визначенням Кембриджського словника, аутсорсинг — це процес, за якого частину роботи компанії виконують за плату інша компанія. Investopedia роз’яснює, що аутсорсинг — це ділова практика найму співробітників за межами компанії для надання послуг або створення товарів, які традиційно виконувалися б персоналом компанії — інхаусами.

Аутсорсинг — це практика, яку зазвичай застосовують компанії для скорочення витрат. Завдяки йому можна вирішити низку виробничих завдань — від підтримки клієнтів до виробництва та роботи бек-офісу.

Як працює аутсорсинг? Аутсорсинг полягає в передачі або делегуванні якихось функцій чи процесів сторонній команді. Компанії використовують аутсорсинг у тих випадках, коли самі не мають достатніх компетенцій, навичок, обладнання, технологій, ресурсів або часу, щоб виконати такі процеси самостійно. У такому разі стороння компанія виконує завдання за замовника. Це може бути як заміщення внутрішніх, так і зовнішніх робіт.

Hubspot виділяє п’ять основних видів аутсорсингу:

  1. Аутсорсинг бізнес-процесів. Передбачає передачу конкретних бізнес-процесів постачальнику послуг. Наприклад, компанія може передати на аутсорсинг продажі, обробку претензій або обслуговування клієнтів.
  2. Професійний аутсорсинг. Компанія наймає експерта або фахівця для виконання завдання або проєкту. Зазвичай це робиться в ситуації, коли у самої компанії немає досвіду або навичок, щоб впоратися із завданням самостійно. Наприклад, якщо в компанії немає бухгалтера, вона може передати вирішення бухгалтерських питань сторонній профільній фірмі.
  3. Логістичний аутсорсинг. Така практика найму застосовується для управління і координації транспортування, складування і розподілу товарів. До неї вдаються компанії, які не можуть собі дозволити власні склади, транспорт і штат менеджерів з логістики.
  4. Операційний аутсорсинг. Передбачає делегування певних операцій у компанії. Наприклад, якщо компанія з найму персоналу хоче розширити спектр послуг, вона може передати рекрутинг у новій сфері іншій команді, яка краще в ній орієнтується.
  5. Аутсорсинг виробництва. Такий вид передбачає найм для виробництва продукції бізнесу, якщо компанія не в змозі зробити її самостійно. Це поширено у сфері великої роздрібної торгівлі та електронної комерції, де компанії передають виробництво на фабрики в Китаї, Індії або інших країнах з більш доступною робочою силою і матеріалами.

Згідно з дослідженням Deloitte, найпопулярнішими видами аутсорсингу 2022 року стали сфери ІТ і кібербезпеки. Також затребуваний юридичний, податковий і фінансовий аутсорсинг. Для малого бізнесу залишається актуальним бухгалтерський аутсорсинг, аутсорсинг з кадрових питань і набору персоналу, оскільки власного бухгалтера або HR-менеджера молоде підприємство може дозволити собі далеко не завжди.

Плюси та мінуси аутсорсингу

Які переваги аутсорсингу? Залучення сторонніх співробітників на підставі аутсорсингу має низку переваг:

  1. Постійне обслуговування. Завдяки аутсорсингу компанія може працювати без зупинки. За словами Boycewire, це актуально для компаній, які хочуть забезпечити цілодобове клієнтське обслуговування. Наймання для контакт-центру сторонніх співробітників з інших країн та інших часових поясів забезпечить нічне обслуговування.
  2. Експертиза. Аутсорсингові фірми одночасно мають справу з більш ніж одним бізнесом. Ці фірми працюють день у день над своєю конкретною сферою.
  3. Тільки ключові компетенції. Компанія, яка вдається до аутсорсингу, може сконцентруватися виключно на основній діяльності. Сторонні фахівці позбавлять від необхідності адмініструвати десяток напрямків у бізнесі.
  4. Розширення можливостей. Використовуючи аутсорсинг, фірма отримує вигоду не тільки від досвіду партнерів, а й від наявних у них ресурсів. Наприклад, охоронна фірма може надати обладнання та спецзасоби, які невелика компанія не може закупити сама.
  5. Зниження витрат. При аутсорсингу немає необхідності створювати нову робочу одиницю всередині компанії. За словами Forbes, це дає змогу економити на всьому — від податкових питань до оплати навчання.

Незважаючи на очевидні переваги аутсорсингу, у нього є недоліки і ризики. Переважно вони пов’язані з якістю робіт і безпекою:

  1. Низький контроль. При аутсорсингу фірма фактично втрачає контроль над тим, що виробляється, і над його якістю. Компанія ніяк не впливає на проміжні процеси, а отримує тільки підсумковий результат.
  2. Низька якість. У результаті втрати контролю існує ймовірність зниження якості продукції, що випускається, або виконаних послуг.
  3. Культурні труднощі. Залучення для аутсорсингу компаній з інших країн може створити міжкультурні труднощі, наприклад мовний бар’єр між співробітниками. Проблеми можуть виникнути через різні менталітети та підходи до виконання роботи.
  4. Громадська думка. Аутсорсинг, як правило, вороже сприймається суспільством. Вважається, що через наймання іноземних працівників втрачаються робочі місця всередині країни. Такі компанії часто звинувачують у спробі використовувати дешеву робочу силу.
  5. Безпека. При використанні аутсорсингу є ризик витоку важливих даних або крадіжки інтелектуальної власності. Під час бухгалтерського, податкового або юридичного аутсорсу іншій компанії передається вразлива інформація. Дослідження CNBC показало, що в середньому 1 з 5 китайських аутсорсингових компаній зазіхала на інтелектуальну власність замовника.

Хоча аутсорсинг і поширена практика, досі не вщухають суперечки прихильників і противників її застосування. Кожен власник бізнесу чи керівник компанії сам обирає, користуватися йому послугою аутсорсингу чи ні.

Незважаючи на широке застосування аутсорсу, ставлення до нього неоднозначне. З одного боку, він покращує роботу компаній на ринку і навіть знижує ціну на продукцію. З іншого боку, може призвести до непередбачених провалів і репутаційних ризиків